Reis en ons nieuwe Plekkie

21 juni 2017 - Worcester, Zuid-Afrika

Na een goede reis van 20 uur zijn we op ons nieuwe plekkie in Worcester (hier zeggen ze ' Woester') aangekomen. Het was een hele belevenis om te reizen met kids, maar eerlijk is eerlijk het viel reuze mee! Het voordeel is ook dat iedereen heel aardig is als je met kindjes reist. Zo hadden we direct bij het inchecken al mazzel dat we maar voor 1 koffer hoefde bij te betalen. Terwijl ze alle 4 te zwaar waren (oeps..! ondanks de proefinpaksessie toch te zwaar).  Gelukkig hoefden we niet onze berg met handbagage te verantwoorden, want dat was nooit goed gekomen. Het was best wat gesleep met de handbagage koffertjes en de tassen en dan nog je kids die moe zijn en het liefst getild wilden worden. Maar gelukkig hadden we Trunki het gele giraffe koffertje (zie filmpje)

Eenmaal zittend in het 1e vliegtuig hadden we een soort generale repetitie, die we konden herhalen na de overstap op Frankfurt. Toen we daar ook overal makkelijk door gelaten werden en als eerste het vliegtuig in konden, kon deze mama helemaal relaxen :)

De kindjes waren diep onder de indruk van het vliegtuig. Iedere stoel een eigen filmscherm, gratis eten en drinken en dan ook nog lekkere warme doekjes. Een hele belevenis. Salomo durfde eerst nog niet te lopen in het vliegtuig omdat hij bang was dat hij neer zou storten.  Maar na 12 uur in het vliegtuig, moest hij toch wel heel nodig plassen en gelukkig stortte het vliegtuig toen niet neer :) Het vliegtuig was niet volgeboekt, dus de kindjes konden languit liggen. We hebben dus best redelijk geslapen afgewisseld met leuk entertainment.

Wil je een foto indruk van onze reis? https://youtu.be/xnvCOA22ZkQ

Aangekomen in Kaapstad werden we opgepikt door onze schoolleiders Fabio en Valeria. 2 super lieve mensen die alvast onze kamers hadden klaar gemaakt, ons beddengoed hadden gekocht en een lief welkomstpakketje hadden gemaakt. Ze hadden in het gezinsgebouw een super mooie kamer voor ons geregeld (naar YWAM Zuid-Afrika maatstaven dan he :). 1 van de onderwerpen van de lessen die we volgen is het huwelijk. Zo vertelden ze ons dan ook dat ze het van groot belang vinden dat ouders met kinderen niet in dezelfde ruimte hoeven te slapen :):):)  Zo zijn we op onze kamer terecht gekomen. Het is een L vormige kamer met  stapelbed en buro en kasten en daarbij een kamer van 2.30 – 2.50 meter waar ons bed staat.

Het filmpje spreekt voor zich: https://youtu.be/sV5BMzLx_lk

We zitten naast de keuken en de badkamer die we delen. Het is allemaal relatief schoon, maar wel heel oud. Het is qua sfeer een beetje Opwekking meets AZC, meets Bulgaars weeshuis. Zo is onze ruimte wel schoon, maar zijn er ook hele vieze badkamers. En zijn er behoorlijk wat kakkerlakken, die helaas ook onze kamer weten te vinden. Maar goed, tot nu toe nog geen slang gezien en thuis hebben we zilvervisjes en die hebben ze hier dan weer niet :)

Deze week staat helemaal in het teken van voorbereiden. Zo heeft Vivian onze kamer wat huiselijker gemaakt en hebben we wat basisbenodigdheden gekocht bij de Mall. Een mega moderne shoppingmall waar echt ALLES te vinden is. Van Milka chocola en Iphones tot een bioscoop met Cars 3, restaurants etc. Alles is te koop tegen vergelijkbare of iets hogere prijzen dan in NL. Thijs is druk met te bepalen welke auto nu het beste is om de komende tijd te gebruiken; waarschijnlijk een Japanner of Zuid Koreaan. Een eigen auto geeft ons ook veel meer flexibiliteit om ook de omgeving wat meer te gaan verkennen.

Vrijdag start onze school en daardoor is er nu ook nog niet veel geestelijk gebeuren. Deze week is het nog stilletjes op de basis doordat alle klassen net afgelopen zijn of volgende week beginnen. We zijn heel benieuwd.

Salomo is vandaag voor het eerst naar zijn nieuwe school gegaan. Die is in hetzelfde gebouw als waar wij de maaltijden krijgen. Lekker dichtbij dus. Salomo heeft het al flink naar zijn zin en begon vandaag af en toe Engels te praten zonder dat hij het doorhad.

Verder wennen de kids prima, natuurlijk wel hier en daar een driftaanval of extra huilbui. Maar niks extreems. Salomo vroeg de 1e dag wel 3 keer, mam wanneer gaan we nou naar huis….uh… dat duurt nog even schat. Zo merk je dat het best even wennen is, ook voor ons. Maar gelukkig is iedereen super aardig en lief en behulpzaam dus dat komt best goed.

Nog 1 laatste leuke dingentje, Op de valreep heb ik toch nog wat verloskunde spullen meegenomen. En dat komt goed uit! Van de 4 stellen die onze school volgen verwachten er 2 een kindje komend half jaar. Daarnaast zijn op de basis nog meer zwangere en heb ik ook al een collega verloskundige uit Brazilie leren kennen. Het lijkt er bijna op dat ik hier gewoon spreekuur kan gaan draaien

In de volgende blog kunnen we jullie hopelijk iets meer vertellen over de school.

Lieve groetjes namens alle Vietjes,

Vivian

1. Tineke:
    21 juni 2017
    Wat leuk om te zien en te lezen! Hoop dat jullie snel een beetje kunnen wennen aan jullie plekje daar!
  2. Laura Jansen:
    21 juni 2017
    Wat super leuk om te lezen dat het allemaal goed gaat zeg!! En de filmpjes zijn ook super! Heb je nog een beter beeld bij het verhaal! Succes daar!!!
  3. Ada:
    21 juni 2017
    Wat mooi geschreven. Go de.eerste dag.zit er al op. Fijn dat.de.reis is goed gegaan. Was leuk al je briefjes overal. Kijk uit naar je volgende verhaal. KNUFFEL
  4. Anneke Vietje:
    21 juni 2017
    Dank je wel voor het verslag met foto's en filmpje. Leuk om zo mee te kunnen beleven met jullie avontuur in ZA. Liefs voor jullie allemaal!
  5. Rik:
    22 juni 2017
    Leuk even korte indruk door wat beelden!
  6. Brenda:
    Wat een leuk verhaal!!
  7. Kim:
    22 juni 2017
    Heerlijk om je verhalen te lezen en filmpjes te zien, Viv! Maar goed dat je nog wat spullen meegenomen hebt! Ben benieuwd hoeveel partussen je daar gaat doen Succes vrijdag met de eerste lessen!
  8. Douwe terpstra:
    22 juni 2017
    leuk vivian en Matthijs ik hoop een leuke en mooie tijd voor jullie
  9. Ineke de roo:
    22 juni 2017
    Goed om te horen en zie uit naar jullie ervaringen daar. Hier is het bloedheet en de afkoeling is inmiddels ingezet met een forse onweersbui
  10. Ineke de roo:
    22 juni 2017
    Goed om te horen en zie uit naar jullie volgend blog. Hier is het bloedheet en een forse hagelbui zorgt nu voor afkoeling
    De zilvervliesjes omarm ik met liefde nu ik over kakkerlakken hoorv
  11. Louise Figge:
    22 juni 2017
    Wauw wat een onder neming zeg! Sterkte met wennen!
  12. Janneke Versluis:
    22 juni 2017
    Wat een stoer avontuur gaan jullie aan!
    Heel veel plezier gewenst! Hopelijk gaan jullie een prachtige tijd tegemoet!
    Groetjes,
    Jacco, Janneke en Daphne Versluis
  13. Ruth:
    23 juni 2017
    Superleuk Vivian! Wat bijzonder zo met z'n viertjes. Geweldig om het zo te volgen. Veel pleZier en liefs, Ruth
  14. Lia en Adri:
    23 juni 2017
    Wat leuk om zo een beetje mee te reizen met jullie.
  15. Nicole:
    23 juni 2017
    Wat super leuk om zo te kunnen volgen wat je daar allemaal beleefd, ik blijf je volgen.
  16. Heidi van Hoeijen-Visser:
    25 juni 2017
    Lieve Vivian, Thijs, Salomo en Linne,
    Fijn om te lezen dat de lange vlucht goed is gegaan en dat jullie warm zijn ontvangen. Leuk dat Salomo het naar zijn zin heeft op school. Succes met het volgen van de komende lessen! Veel plezier en wij hopen dat jullie snel een beetje gewend zijn.
    lieve groetjes Heidi en Paul
  17. Simone:
    27 juni 2017
    Wat leuk om zo mee te lezen! Ik zie het bijna voor me... ben benieuwd naar het vervolg! Geniet ervan xx