Part 2: ready (ehm... I guess), steady (kind of...),..... GO (anyway)!

28 september 2017 - Schiphol, Nederland

Daar gaan we!

Morgen zit onze tijd in Worcester er op en vertrekken we met onze camp trailer (de lokale versie van de vouwwagen, maar dan eentje waar je ook mee door rivierbeddingen en over zandvlaktes kunt rijden) op ontdekkingstocht door Zuid-Afrika en als de visa tijdig rond komen door Botswana en Namibië.

De afgelopen weken hebben we de lesfase afgerond en ons diploma gehaald voor de lesfase. Dit was nog even hard werken met twee onderzoeksscripties. Thijs heeft zijn onderzoek gedaan naar de rol en invloed van vaders in het gezin en op welke manier de vader een zegen kan zijn voor zijn vrouw en kinderen. Vivian richtte zich op het effect van emotionele volwassenheid van vrouwen op het huwelijk. Het harde werken werd beloond met mooie cijfers en belangrijker nog, een verdieping in de onderwerpen.

image5image7

Salomo en Linne hadden ook de afronding van school met een heuse 'schoolplay' (toneelstuk!) Ze speelden met groep 1 en 2 een voorstelling met als thema ' The four seasons'. Salomo en Linne speelden beide herfstblaadjes die ronddwarrelden en genoten enorm. Het was zo leuk om te zien hoe ze zich in drie maanden hier helemaal thuis zijn gaan voelen. Het avontuurlijke Zuid-Afrika maakt vooral in Salomo echt een jongen los. Hij komt hier helemaal uit zijn schulp! Voor een zaal vol mensen durfde hij in het engels zichzelf voor te stellen. Je begrijpt... trotse ouders hier!  Linne die laat alle buitenlandse indrukken af en toe een beetje langs zich heen gaan. Dan zie je haar dromen.. en kijken naar wat alle mensen om haar heen nou aan het doen zijn. Waar Salomo woorden in zijn hoofd vertaalt in het Engels, zie je dat Linne juist alle nieuwe woorden die ze leert alleen in het engels kent en ze dan gebruikt in zinnen met Nederlandse woorden die ze kent. Zoals: Mummy mag ik een Candy, please, excuse me en 'not you' :)

image1-1image4image6image3

In de afgelopen twee weken hebben we na het afronden van de school ons kunnen voorbereiden op de volgende fase. Zoals in de vorige blog al genoemd gaan we rondreizen met een camp-trailer. Dat was even zoeken, maar na wat Afrikaanse taferelen en het uitstellen van de reis met een week is het rond en kunnen we op pad. We hebben een route uitgestippeld in een ronde, zodat we half november weer terug in Kaapstad zijn. Dan komen Jonathan (broer van Vivian) en Anne op bezoek en gaan we samen een deel van het land verkennen.

We hebben nog niet iedere camping geboekt (eigenlijk alleen de eerste tot en met as. maandag in Kaapstad) en we kijken per plek hoe het gaat en wanneer we weer verder gaan. Zo kunnen we leven met de dag. Heel lang geleden was er een volk dat ook begon aan een grote kampeertocht. Ze trokken weer verder zodra God zelf verder trok. Dat lijkt ons een mooie manier om onze reis ook vorm te geven. Daarnaast willen we tijd nemen om de lessen te verwerken, tijd te hebben voor 'slow life' en gewoon leuke dingen met elkaar doen.

image2-1

Ontspannen genieten van het avontuur,  met als doel te verdiepen in verbinding als gezin en vertrouwen dat God ons de weg wijst.

De laatste week dat we nog op de trailer moesten wachten heb ik (Vivian) nog de lessen van de DTS bijgewoond en wat ik daar leerde was een mooie bemoediging voor de reis. Niet wat ik doe voor God doet er toe. Maar wat Hij doet door mij.
Wie wij zijn, in plaats van wat we doen...

Wie wij zijn :

GELIEFD

Onze hoop is dat waar we de komende maanden mogen komen als gezin, mensen iets van die liefde morgen zien en daarmee iets van God mogen zien. Zodat ze zich geliefd zullen weten.

image8

Tekening van een Engel met zijn zwaard. door Salomo

Als je het leuk vind om een samenvatting van de lesfase te zien? Bekijk dan het filmpje https://youtu.be/Ok_EVlpTknQ

1. Ada:
    Vivian, Thijs en Kids,
    Gefeliciteerd, met jullie diploma. Nu lekker gaan genieten van jullie vervolg reis. Pas goed op elkaar. Dikke knuffels. O ja nog bedankt voor jullie kaart, was een leuke verrassing.
  2. Rianne:
    29 september 2017
    Lieverds, wat een mooie weken liggen er achter en voor jullie. Hele fijne tijd samen gewenst! En ik ben erg benieuwd naar jullie scripties, wil ze graag lezen! liefsx
  3. Rik:
    29 september 2017
    Leuk om video te zien en iets meer beeld te krijgen. Heel veel succes met het reisavontuur!
  4. Gaaitoetgoor:
    29 september 2017
    Rondje Zuid Afrika. Dat maakt me stikjaloers.
    Ga je met de klok mee of tegen de klok in? Bij jullie eerstvolgende bericht kan ik zelf de conclusie trekken, maar toch....
    Noem eens wat "hoekpunten"van het rondje, dan kan ik op Google Maps vast vooruit rijden. Zijn Namibie en Botswana al included?
    Wat wil je van de bevolking, die je ongetwijfeld ontmoet en die je wellicht in huis vraagt, leren? Heb je kadootjes meegenomen voor de bijzondere ontmoetingen?
    Zitten er veel dirtroads in de route? Wat is de gemiddelde afstand per traject die je verwacht? Wat is de verhouding reisdagen : rustdagen?
    Met al die vragen zou ik ook kunnen vragen, waar haal je in vredesnaam nog de tijd vandaan om elkaar rustig diep in de ogen te kijken. Maar daar hebben jullie gelukkig over nagedacht! Meer nog, sinds kort daartoe gecertificeerd. Proficiat!!!

Sorry dat ik zo nieuwsgierig ben met al deze aardse vragen, maar dit avontuur maakt veel bij me los.
  5. José:
    1 oktober 2017
    Gefeliciteerd met jullie diploma. En wat fijn dat de kinderen zo genieten. Nu op rondreis met z'n viertjes. Wat heerlijk. Veel veel plezier en geluk. Mooi om het zo dicht bij God te leven. Hij gaat met jullie mee en wijst de weg. Het ga jullie goed.
  6. Ineke de roo:
    1 oktober 2017
    best wel spannend hoor hoe jullie daar op 9000 km afstand gaan genieten van ruimte , vrijheid en dealen met alles wat er op je afkomt . Gelukkig zijn jullie goed toegerust de afgelopen weken en gaan jullie in dat vertrouwen op weg
  7. Douwe terpstra:
    2 oktober 2017
    Geweldig mooi om te lezen wat jullie daar allemaal beleven en meemaken groeten aan iedereen
  8. Heidi van Hoeijen-Visser:
    21 november 2017
    Lieve Vivian, Thijs, Salomo en Linne,
    Wat een mooie reis zijn jullie aan het maken ook als gezin. Geniet van elkaar en al het moois wat jullie mogen meemaken.
    Nog van harte gefeliciteerd met het behalen van jullie diploma's. Liefs Heidi, Paul en Bastiènne